zondag, juli 09, 2006

Lex van Pieterson

Lex van Pieterson (Den Haag, 1946)

Voor wie van commerciële fotografie wil leven, is Den Haag niet de meest voor de hand liggende werkstad. De belangrijkste afnemers van deze fotografie, zoals reclamebureaus en uitgeverijen, zijn in en om Amsterdam gevestigd. Toch heeft het iets vanzelfsprekends dat Lex van Pieterson in 1972 voor Den Haag kiest om daar van opdrachtfotografie zijn broodwinning te maken. Zijn non-conformistische karakter maakte hem minder geschikt voor het werken voor reclamebureaus, waar veel zaken al vooraf worden bepaald: Van Pieterson heeft ruimte en vrijheid nodig. En het trof dat Den Haag geen reclametraditie kende, maar wel een cultuur van vernieuwende ontwerpbureaus.
Van Pieterson’s oeuvre kenmerkt zich door een hang naar ‘design’. Hij houdt van minimale en simpele elementen die de kracht van eenvoud benadrukken. Hij werd aanvankelijk ingeschakeld door het Haagse ontwerpbureau Tel Design en vanaf 1977 door Gert Dumbar, die in de Hofstad net zijn eigen Studio Dumbar was begonnen en die in de jaren 80 en 90 internationale roem wist te vergaren met opvallende huisstijlen voor onder meer de Nederlandse Spoorwegen en de Rijkspolitie. “In goed design moet iets van gekte zitten,” heeft Dumbar ooit gezegd. Dumbar werkte graag met objecten van papier-maché en nam deze mee naar de studio van Van Pieterson. De ideeën en objecten van Dumbar hadden nooit een definitieve vorm waardoor er tot ‘s avonds laat gewerkt en gefotografeerd wordt. Alles was open en evolueerde voor de camera. Het zijn heftige confrontaties waarin het concept groeide en Van Pieterson zijn gang mocht gaan - momenten die beantwoorden aan zijn behoefte aan onrust en rommel om zich heen.
Dumbar en Van Pieterson maken school. ‘To dumbar’ wordt het gevleugelde werkwoord waarmee Engelsen de drukke, tamelijk barokke manier van ontwerpen aanduidden waarin design geïntegreerd was met geënsceneerde fotografie. Het vormde een veel gekopieerd concept en in zijn hoogtijdagen werd Van Pieterson door alle grote internationale designbureaus ingeschakeld en maakte hij veel jaarverslagen. Als telg uit een geslacht van bankiers en zakenlieden was Van Pieterson voorbestemd om eveneens het zakenleven in te gaan. Het werd echter een studie fotografie aan een Privatschule in Duitsland. Maar het moet vader Van Pieterson plezier hebben gedaan, dat er een jaar was waarin zestien grote banken en ondernemingen hun jaarverslag publiceerden met foto’s van zijn zoon.

©Pim Milo, 2002

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home