zondag, juli 09, 2006

Boudewijn Smit

Boudewijn Smit (Singapore, 1957)

Wanneer Boudewijn Smit totale vrijheid heeft, slaat de verwarring toe - niet door een gebrek aan eigen ideeën, maar door het teveel aan mogelijkheden. Smit heeft het keurslijf van een opdracht nodig. Binnen de beperkingen van een gedicteerd concept is hij een meester. Hij maakt de zaken net iets mooier, groter, levensechter of overtuigender dan de werkelijkheid. Hij probeert iedere opdracht een eigen, bij het concept passende identiteit mee te geven die bijdraagt aan de herkenbaarheid van de adverteerder: het beeld voor Brand bier - traditioneel gebrouwen - oogt als pinhole fotografie, een campagne voor Yamaha motorfietsen heeft zoveel snelheid en dynamiek dat het lijkt of hij de foto’s met gevaar voor eigen leven heeft gemaakt. Daarbij is de veelzijdigheid van zijn oeuvre zo groot dat je je moeilijk kunt voorstellen dat het door één en dezelfde fotograaf gemaakt is.
Als Smit een modefoto maakt, dan ís het ook een modefoto. Als Smit voor de Koninklijke Landmacht een oorlogsfoto maakt, dan ís het ook een oorlogsfoto – ook al is die geënsceneerd in Spanje, met de goede soldaat, het goede jongetje, met beschadigde huizen en een rokend autowrak op de achtergrond. En dat die militair er zo overtuigend opgejaagd uitziet, kreeg Smit voor elkaar door hem in de Spaanse hitte een aantal keren heen en weer te laten hollen.
In 1999 won Smit een door het Italiaanse reclamebureau van BMW uitgeschreven competitie voor een advertentiecampagne met modeuitstraling en gaf daarmee de concurrentie – internationaal gerenommeerde modefotografen – het nakijken. De foto’s die hij vervolgens maakte, hadden zo’n onmiskenbaar modesignatuur dat de Italiaanse modewereld blij verrast reageerde, toen de advertenties in de bladen verschenen.
Smit fotografeert al van jongsaf aan. In zijn middelbare schooltijd liet hij op een verjaardagsfeest wat foto’s zien. Jurriaan Eindhoven, oom van het jarige klasgenootje, had meteen commentaar. Nieuwsgierig naar wat Eindhoven er zelf van bakte, bezocht Smit diens studio en waande zich in Hollywood. Het liefst was hij meteen bij Eindhoven in dienst gegaan, maar die wilde geen assistenten zonder ervaring. Na de middelbare school, een aantal stages en een kort bestaan als freelance fotograaf trad Smit in dienst bij Dirk Karsten. Wanneer Eindhoven hem daar belt en een baan aanbiedt, gaat de ultieme droom alsnog in vervulling. In 1984 gaat Boudewijn Smit zelfstandig verder, inmiddels voornamelijk voor de buitenlandse markt.

©Pim Milo, 2002

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home